Thema & Actie

P90056172Thema- en actiecommunicatie

Er is sprake van themacommunicatie en actiecommunicatie in de marketingcommunicatie. Het verschil zit vooral in het doel en de duur ervan. Het doel van themacommunicatie is om de merkbekendheid en de merkvoorkeur te vergroten en het imago te verbeteren. De reclame van BMW is een goed voorbeeld. Het gaat hier om het rijden in een BMW en niet om de prijsvoordelen of aanbiedingen.

Actiecommunicatie richt zich op het direct aanzetten tot aankoop. Het realiseren van probeeraankopen en directe omzetverhoging is het doel. ‘drie halen, twee betalen’ is een duidelijk voorbeeld van actiecommunicatie, het zet je aan om er drie te kopen, omdat je er maar twee hoeft te betalen. Het verschil tussen thema- en actiecommunicatie is niet altijd duidelijk en ze kunnen ook ‘samen’ worden gebruikt. Je kent vast wel de Hamsterweken bij Albert Heijn. Deze weken zijn actiecommunicatie, maar door het hele concept eromheen worden ze ook thematisch.